Welke yogi ben jij?

The dynamic yogi

Bewegen is je ding! Je houdt er niet van om naar veel theorie te luisteren, liever direct in actie schieten, m.a.w. uit je hoofd en in je lichaam komen.

In dynamische lessen worden de houdingen gecoördineerd met je ademhaling en beweging om van de ene pose naar de andere te stromen. De vloeiende bewegingen kunnen worden herhaald en gedaan als een bewegende meditatie, bijna als een dans.

Afhankelijk van de docent, kunnen de houdingen ook voor een langere tijd aangehouden worden.

Deze vormen van yoga vergroten je flexibilteit, kracht, bewustzijn en het vermogen je geest te concentreren. 

De lessen starten over het algemeen met een warm-up, zonnegroeten, een pittig dynamisch stuk en een afbouw om het lichaam tot rust te brengen en de houdingen te laten integreren.

Yogavormen:

hatha, ancient yoga stetches, slow vinyasa, vinyasa, power vinyasa

Voor wie: 

Probeer een van deze stijlen uit als je houdt van een stevige workout, uitdagingen wil aangaan en de voordelen van het synchroniseren van lichaam, adem en geest wil voelen.

Er worden voor elke houding variaties gegeven zodat elke yogi op zijn tempo en niveau yoga kan beleven.

The gentle yogi

Je geniet van langzame bewegingen, een ontspannende omgeving met zachte muziek of helemaal geen geluid. Wil je een innerlijke vriendelijkheid voor jezelf ontwikkelen dan zijn deze yogavormen iets voor jou, want hier ligt de nadruk op het bewegen met en voelen van je lichaam.

Het leven is een oneindige dans van yin én yang om balans te vinden in lichaam en geest.
Geen acrobatische toestanden, maar helende, haalbare en heerlijke yoga voor iedereen.
Elke yogales bevat een combinatie van staande, liggende en zittende yogahoudingen. Er worden rustmomenten ingebouwd, waarin je voelt hoe het met je lichaam, geest en emoties is. Zo leer je gaande weg vertragen.
Vergeet je oordeel dat je lenig moet zijn om yoga te beoefenen.

Yogavormen:

viniyoga, gentle flow yoga, yoga en ontwikkeling, yin/yang yoga

Voor wie: 

Probeer een van deze stijlen uit als je houdt van bewegen op een zachte manier, voelen en vertragen. Ook ideaal voor yogi's met een burn-out, blessures hebben of zwanger zijn.

The healing yogi

  • Nek-en rugyoga:

Deze lessen richten zich in het bijzonder tot mensen met rug- en nekklachten. In onze Westerse wereld heeft maar liefst tot 50% van de bevolking er wel eens mee te maken.
Tijdens toegankelijke en diepgaande ‘Yin/Yang Fusion Yogalessen’ zullen we de rug en nek mobiliseren, helen en versterken. Je krijgt tevens tips mee hoe je de rug en nek thuis mobiel en sterk kunt houden en/of maken.

 

Voor wie:
De lessen zijn voor iedereen toegankelijk, vooral wie kampt met rug- en nekproblemen of wil werken aan een betere lichaamshouding.

  • Pralaya yoga:

Pralaya yoga is een krachtige vorm van yoga waarbij je fysiek echt wordt uitgedaagd. Het is een statische vorm, wat inhoudt dat de houdingen geen vloeiend geheel vormen. Het doel is om maximale functionele kracht te ontwikkelen, op een veilige manier aan je flexibiliteit te werken en de optimale uitlijning van je lichaam, waaronder de wervelkolom, te ontdekken.

Ook is Pralaya yoga specifiek ontwikkeld om de levensduur van je gewrichten te bevorderen en om de meest voorkomende blessures die kunnen voortvloeien uit sport of het dagelijks leven te voorkomen (of genezen). Binnen deze vorm van yoga wordt veel gewerkt met “vergeten spiergroepen” en het brengen van balans in gewrichten.

Voor wie: 

Voor iedereen met interesse in het menselijk lichaam, kampt met blessures, graag uitgedaagd wordt en balans zoekt.

The mindful yogi

Ben je op zoek naar verstilling en tot rust komen, dan zijn deze yogavormen iets voor jou.

De essentie is overgave en loslaten. Het zijn tragere en meer meditatieve vormen van yoga in vergelijking met de meeste yogastijlen.

Yin yoga zorgt dat je lichaam comfortabel in een houding kan liggen/zitten zonder enige inspanning te doen en richt zich op het verlengen van de bindweefsels in het lichaam. Het is ideaal als aanvulling op Yang-yoga, of dynamische yogastijlen.
Als Yang actief is, is Yin passief, wat betekent dat de spieren mogen ontspannen d.m.v. de zwaartekracht en rust. De houdingen worden uitgevoerd met behulp van props zoals kussens en blokjes.
We focussen op het los laten. Je blijft voor meerdere minuten in een bepaalde houding en zo ontspannen de verschillende spiergroepen en creëer je ruimte in lichaam en geest om eventuele angsten en emoties los te laten.

In restorative yoga mag je hetzelfde verwachten met nog minder inspanning en nog meer ontspanning, ademhalings- en visualisatieoefeningen die je naar een andere wereld brengen, ver weg van alle to do's en stress.

Yogavormen:

yin yoga, restorative (herstellende) yoga

Voor wie: 

Iedereen die ontspanning zoekt, kampt met depressie, burn-out, de relatie met zijn innerlijke zelf dieper wil bekijken.

The spiritual yogi

Je voelt dat er iets meer is dan de fysieke en tastbare realiteit.  De focus van kundalini yoga is om deze dualistische wereld (yin-yang, vrouwelijk-mannelijk, Shiva-Shakti ...) weer te herenigen en de Kundalini of slapende levensenergie wakker te maken aan de basis van je wervelkolom. Je maakt kennis met een oude filosofie en praktijk met krachtige resultaten. Voor de spirituele yogi is de oefening meer dan een paar asana's (poses). Het is een manier van leven en omvat meditaties, ademhalingstechnieken, chanten, krya's, mudra's, bhanda's en yantra's. Deze oefeningen gebruiken de fysieke wereld als een instrument om verder te gaan en toegang te krijgen tot andere dimensies van het wezen. Hiervoor is een ruimdenkende en openhartige houding vereist. Spirituele Yoga kan heel diep gaan en grote veranderingen teweegbrengen in de manier waarop je je leven begrijpt en leeft.

Yogavorm:

kundalini yoga

Voor wie: 

Iedereen die diepgang zoekt, zijn spiritualiteit wil verruimen en het lichaam en geest wil versterken.

The adventurous yogi

Voor de avontuurlijke, speelse yogi die het kind in zichzelf terug naar boven wil laten komen.

Aerial yoga, ook wel Anti-Gravity yoga genoemd. Je maakt gebruik van de doeken om alle yoga poses uit te voeren. Tegelijkertijd maakt het doek je rustig, laat het doek je even hangen en kan je genieten van gedragen zijn. De omgekeerde houdingen geven rust en verlenging in de wervelkolom. 
Probeer het uit en geef je zelfvertrouwen een boost!

Acro yoga brengt elementen uit de yoga, acrobatiek en Thaise massage samen tot één. In acro yoga wordt de spirituele wijsheid van yoga, de dynamiek en speelse energie van acrobatiek en de liefdevolle aanrakingen van Thaise massage gecombineerd. Door de beoefening van acro yoga kun je kwaliteiten ontwikkelen als vertrouwen, verbinding en speelsheid tussen je acro yoga partner en jezelf. De essentie is om in het hier en nu te zijn, in balans met elkaar.

Yogavormen:

Aerial yoga, acro yoga

Voor wie: 

Iedereen die zelfvertrouwen, creativiteit en zelfexpressie willen ontwikkelen. Aerial yoga is ook een aanrader voor mensen met spanningspijn in de rug.

We raden je aan om het niet bij 1 yogastijl te houden en es andere vormen uit te proberen. Yoga draait erom je lichaam beter te leren aanvoelen, bewust worden van je emoties, durven uit je comfortzone stappen. We creëren een veilige plek voor jou in Pure Yoga om elk deeltje van jezelf te kunnen ontdekken. Als een bepaalde vorm je totaal niet aanspreekt, zegt dat misschien wel iets over jezelf en heb je deze vorm net nodig... Balans is waar we naar toe streven in yoga. En vooral, geniet! <3 

© 2019 by Eline Vanoutrive - Pure Yoga - Kruisvest 5B - 8000 Brugge - 0477/927757

  • Facebook App Icon
  • Instagram App Icon